Vanaf 1 november 2006 moeten alle bromfietsen voorzien zijn van een eigen kenteken. Met die informatie in het achterhoofd heb ik deze Zündapp naar Millingen gehaald, om klaar te maken en voor die datum te laten schouwen. Na wat speurwerk op internet blijkt het om een Zündapp KS 50 SuperSport te gaan uit 1968 en wel een Duits exemplaar (klein kraftrad = 80 km/h), dus moet ik hem in Nederland als een motor laten keuren.

Om een kort verhaal lang te maken:

Ergens in een kelder in Duitsland stond een oude Zündapp, eigendom van mijn schoonmoeder, ooit in de jaren 70 daar terecht gekomen met een lekke band en sindsdien nooit meer het daglicht gezien.

Totdat....

Omdat het schouwen dus van de baan was heb ik de beslissing genomen om de Zündapp te demonteren en restaureren zodat hij er weer netjes uit ziet en technisch perfect in orde is.


Het demonteren ging als een speer. Daarna volgt een lang traject van reinigen, poetsen, schuren en polijsten. Langzaam aan komt het project stil te liggen.

Na een poosje niks te hebben gedaan, raak ik in gesprek met Martijn, we hebben allebei dezelfde oldtimer motor (Honda CB750) en dat schept al snel een band. Na het afbouwen van zijn Honda, gaan we aan de gang met de Zündapp. De combinatie “Twan schuren” - “Martijn spuiten” werkt prima. Ondanks de goedkope spuitbussen (1,99 Euro bij de Action), is het behaalde resultaat van het spuitwerk echt verbijsterend goed.

Volgende hobby projectje met Martijn is zijn Kever 1300 uit 1970. Die gaan we ook van “nul” af aan weer opbouwen.

Het motorblok is volledig uit elkaar geweest en voorzien van nieuwe lagers en keerringen. Ook maar gelijk nieuwe koppelingsplaten gemonteerd.

Klik HIER voor meer foto’s van dit project, of klik op één van bovenstaande foto’s.

We hebben het blok aan het lopen gekregen. Aangezien de tank nog niet klaar is, hebben we met behulp van een lege wasbenzine fles met een slangetje eraan de brandstof toevoer geregeld. De ontsteking behoeft nog wel de nodige afstelling en de tank moet nog klaar gemaakt worden en daarna kan hij naar de RDW.

Voorlopig staat de Zündapp stil, omdat er nog steeds projecten in en om ons nieuwe huis voorrang hebben. Zolang ik nog geen tijd heb om te rijden, is er ook geen haast om hem klaar te maken.

ZÜNDAPP
HOMEHOME.html
BLOGBlog/Blog.html
MILLINGERWAARDMillingerwaard.html
BIGGLES & HARVEYBiggles_%26_Harvey.html
BRUILOFTBruiloft.html
NIEUWBOUWNieuwbouw.html
TERSCHELLINGTerschelling.html
ROSALIERosalie.html
VALENTIJNValentijn.html